Informacje Start Gospodarstwa Agroturystyczne
Słownik:
małe gospodarstwo rolne – gospodarstwo, którego powierzchnia gruntów rolnych jest mniejsza od średniej wielkości powierzchni gruntów rolnych w kraju w 2023 r. wyrażona ha fizycznych, a w przypadku województw gdzie średnia powierzchnia gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym jest wyższa za małe gospodarstwo przyjmuje się, gospodarstwo o powierzchni gruntów rolnych mniejszej niż średnia w tym województwie; określoną na podstawie informacji ogłaszanej przez Prezesa ARiMR na podstawie przepisów o PS WPR za rok 2023. Tym samym w województwie: dolnośląskim za małe gospodarstwo przyjmuje się gospodarstwo, którego powierzchnia jest mniejsza niż: 18,16 ha,
pozarolnicze funkcje gospodarstw rolnych – działalność prowadzona w małym gospodarstwie obok działalności rolniczej, wykorzystująca zasoby tego gospodarstwa
- Wsparcie (dla nowych) start GA – tworzenie gospodarstw agroturystycznych
- Wsparcie dla start ZG- zagród edukacyjnych (nowych)
system kategoryzacji Wiejskiej Bazy Noclegowej – ogólnopolski dobrowolny system podnoszenia jakości usług hotelarskich świadczonych w innych obiektach hotelarskich, wyróżniający podmioty regularnie prowadzące działalność turystyczną na obszarach wiejskich zgodnie z obowiązującymi przepisami;
PFTW „GG” – Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”
Przyznawanie pomocy
- W jednym naborze wniosków dany wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nabory wniosków będą ogłaszane odrębnie dla poszczególnych zakresów wsparcia, odrębnie dla każdego przedsięwzięcia.
- Pomoc przyznaje się w formie płatności ryczałtowej.
- Pomoc na operację przyznaje się w wysokości nie wyższej niż kwota maksymalna określona przez LGD w regulaminie naboru, przy czym nie wyższa niż: 150 tyś. zł w zakresie start GA.
- Pomoc przyznaje się w wysokości zgodnej z poziomem dofinansowania, okreslonym przez LGD w regulaminie naboru, nieprzekraczającym poziomu dofinansowania wynoszącego do 85% kosztów kwalifikowalnych w zakresie start GA
Warunki podmiotowe
Pomoc przyznaje się, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP:
- posiada miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej oznaczone adresem wpisanym do CEIDG na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności w ramach pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną;
Dodatkowe warunki podmiotowe obowiązujące dla poszczególnych zakresów wsparcia:
W zakresie start GA pomoc przyznaje się, jeżeli:
- wnioskodawca jest rolnikiem albo małżonkiem rolnika albo domownikiem z małego gospodarstwa rolnego;
- wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc na działalność tego samego rodzaju w zakresach: start GA, start GO, start ZE, start GO, rozwój GA, rozwój GO, rozwój ZE w ramach PS WPR;
Warunki przedmiotowe obowiązujące we wszystkch zakresach pomocy:
Pomoc przyznaje się na operacje:
- jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy na operacje w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji
- która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji
- której realizacja nastąpi jednym etapie:
- w zakresie: start GA w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia: 30 czerwca 2029 r.
W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:
- na obszarze objętym LSR;
- na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem
- W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.
- Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowe lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni scieków, oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych;
Dodatkowe warunki przedmiotowe dla poszczególnych zakresów wsparcia
- W zakresach: start GA, pomoc przyznaje się, jeżeli operacja:
- dotyczy działalności zgodnej z celami LSR;
- jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza przedłożony uproszczony biznesplan, który:
- jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji
- zawiera co najmniej:
- wskazanie celu, w tym zakładanego ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług,
- planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celu, w tym wskazanie zakresu rzeczowego i nakładów i finansowych,
- informacje dotyczące zasobów posiadanych przez wnioskodawcę niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować, w tym opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz kwalifikacji lub doświadczenia,
- informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności, w szczególności informacje o sposobie:
- wdrożenia WBN w zakresie start GA
W zakresie start GA pomoc przyznaje się, jeżeli:
- operacja jest inwestycją polegającą na dostosowaniu małego gospodarstwa rolnego do świadczenia usług polegających na wynajmowaniu pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczeniu innych usług związanych z pobytem turystów, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo przedsiębiorców oraz art. 35 ust. 3 ustawy o usługach hotelarskich;
- operacja nie obejmuje kosztów inwestycji w produkcję rolniczą lub przetwórczą;
- została przedłożona koncepcja wdrożenia systemu kategoryzacji WBN;
- wnioskodawca zakłada przystąpienie do lokalnej, regionalnej lub ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej kwaterodawców wiejskich nie później niż w dniu złożenia WOP.
Wypłata pomocy:
1.W zakresie start GA pomoc wypłaca się, jeżeli beneficjent:
a) realizuje uproszczony biznesplan
b) promuje świadczone przez siebie usługi/produkty oraz publikacje/aktualizacje ich zakres i asortyment
2. W zakresie start GA pomoc wypłaca się, jeżeli:
1) obiekty, w których świadczone są usługi hotelarskie, zostały zgłoszone do ewidencji innych obiektów hotelarskich zgodnie art. 39 ust. 3 ustawy o usługach hotelarskich;
2) beneficjent realizuje koncepcję wdrożenia systemu kategoryzacji WBN, tym samym podał ocenie kategoryzacji oraz uzyskał zakładaną kategorię WBN kategorię certyfikat i tablicę rekomendacyjną, którą umieścił w widocznym miejscu;
3) beneficjent udokumentował przystąpienie do lokalnej, regionalnej lub ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej kwaterodawców wiejskich nie później niż w dniu złożenia wniosku o płatność.
Zobowiązania w okresie związania celem
1.Zobowiązania w okresie związania celem zostały określone w wytycznych podstawowych.
2. Dodatkowo w okresie związania celem beneficjent zobowiązuje się w szczególności do:
utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 5 lat od dni wypłaty pomocy
- prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc w okresie 5 lat od dnia wypłaty pomocy
3. W przypadku gdy pomoc przyznaje się w zakresie start GA beneficjent w okresie związania celem zobowiązuje się do:
a) prowadzena ewidencji odpowiednio świadczonych usług lub sprzedaży produktów rolnych
b) bieżącego informowania o świadczonych usługach i ich zakresie lub asortymencie poprzez ogólnodostępne środki przekazu
c) informowania SW o realizacji biznesplanu, w ramach operacji, na którą została udzielona pomoc na 3 miesiące przed upływem ostatniego roku okresu związania celem
4.W przypadku, gdy pomoc przyznaje się w zakresie start GA beneficjent w okresie związania celem zobowiązuje się do:
a) kontynuowania członkostwa w lokalnej, regionalnej lub ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej kwaterodawców wiejskich;
b) poddania się inspekcjom kontrolnym prowadzonym przez PFTW „GG”
W przypadku ustalenia przez LGD rankingujących kryteriów wyboru o charakterze deklaratywnym oraz złożenia przez wnioskodawcę deklaracji realizacji czynności ocenianych tymi kryteriami, umowa o przyznaniu pomocy zawiera zobowiązanie do realizacji tych deklaracji przez beneficjenta. Zmiana umowy w tym zakresie jest możliwa tylko w przypadku, gdy w wyniku ponownej oceny operacji po wprowadzeniu do niej zmian i ponownej ocenie kryteriami wyboru operacji, operacja ta nadal mieści się na liście operacji wybranych oraz w limicie dostępnych środków.
Racjonoalnośc kosztów/inwestycji:
Weryfikacja racjonalności kosztów/inwestycji jest dokonywana poprzez porównanie cen zawartych we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność z cenami określonymi m.in.:
1) w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
2) w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;
3) w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
4) w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
5) w innych wnioskach o przyznanie pomocy lub wnioskach o płatność złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.
W przypadku gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowania czy też jej ocena jest utrudniona ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, dokonuje się oceny w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. grupy ekspertów z różnych branż (np. budowlanej, dotyczącej zakupu wyposażenia, sprzętu rolniczego), w składzie umożliwiającym ocenę wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność.
Zaliczki oraz wyprzedzające finansowanie:
Nie jest możliwe łączenie w ramach tej samej operacji instrumentu zaliczki oraz wyprzedzającego finansowania.
Zaliczka
- Beneficjentowi może być wypłacana zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez benficjenta zabezpieczenia zaliczki. Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa o przyznaniu pomocy.
- Zaliczka jest wypłacana, jeżeli Beneficjent wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.
- Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez Beneficjenta zabezpieczenia zaliczki. Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa o przyznaniu pomocy.
Wyprzedzające finansowanie
- Wysokośc wyprzedzającego finansowania nie może przekraczać 44% kwoty przyznanej pomocy. (nie dotyczy JST)
- JST w ramach interwencji I.13.1 będą mogły otrzymać wyprzedzające finansowanie w wysokości różnicy pomiędzy kwotą pomocy a zaokrąglonym w dół do pełnych groszy iloczynem tej kwoty i ilorazu liczby 0,75 w ramach I.13.1
- Wyprzedzające finansowanie jest wypłacane, jeżeli beneficjent wnioskował o jego wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.
- Wyprzedzające finansowanie jest przekazywane beneficjentowi jednorazowo albo w transzach, w terminie i wysokosci określonych w umowie o przyznaniu pomocy.
- Termin oraz kwota wypłaconego wyprzdzającego finansowania będzie zależna od liczby etapów realizacji operacji oraz wysokosci pomocy w ramach poszczególnych etapów.
- W przypadku operacji jednoetapowych wypłata będzie mogła nastąpić po zawarciu umowy o przyznaniu pomocy, natomiast jej rozliczenie nastapi wraz z wnioskiem o płatność.
- Rozliczenie przekazanego wyprzdzającego finansowania polega na pomniejszeniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty na podstawie wniosku o płatność lub wniosków o płatność o kwotę przekazanego wyprzedzającego finansowania.
- Jeżeli kwota przekazanego wyprzedzającego finansowania jest wyższa niż kwota pomocy przysługujaca do wypłaty na podstawie wniosku o płatnośc rozliczenie wyprzedzającego finansowania polega na zwrocie przez beneficjenta nadpłaconego wyprzedzającego finansowania na rachunek nbankowy wskazany przez ARiMR lub SW.