• U
  • B
  • |A|
  • Tryb wysokiego kontrastu

Mała infrastruktura publiczna

Informacja Mała infrastruktura publiczna

 Zakres wsparcia:

  1. poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej;
  2. ochrona dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego polskiej wsi

Przyznanie pomocy:

 

  1. W jednym naborze wniosków dany wnioskodawca może złożyć tylko jeden WOPP,
  2. Nabory wniosków będą ogłaszane odrębnie dla poszczególnych zakresów wsparcia, odrębnie dla każdego przedsięwzięcia

Forma, wysokość oraz limity pomocy:

 

1.Pomoc przyznaje się w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych.

2. Pomoc na operację przyznaje się w wysokości nie wyższej niż kwota maksymalna określona przez LGD w regulaminie naboru, oraz nie niższej niż kwota określona przez LGD w regulaminie naboru, przy czym nie niższej niż 50 tyś. zł

3. Pomoc przyznaje się w wysokości zgodnej z poziomem dofinansowania, określonym przez LGD w regulaminie naboru, nieprzekraczającym poziomu dofinansowania wynoszącego:

  • do 75% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku operacji realizowanych przez JSFP, z czego pomoc finansowana z EFRROW wynosi maksymalnie 55% kosztów kwalifikowalnych, a pozostałe 20% kosztów kwalifikowalnych ze środków budżetu państwa;
  • do 100% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku operacji:
    • nieinwestycyjnych: realizowanych przez beneficjentów innych niż JSFP
    • obejmujących inwestycje nieprodukcyjne, realizowane przez beneficjentów innych niż JSFP

4. Suma pomocy dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR. Limitu nie stosuje się do JSFP i LGD.

5. Suma pomocy na operacje realizowane przez JSFP, inne niż operacje realizujące koncepcje SV, nie może przekroczyć 40% środków LSR w ramach: PS WPR w przypadku LSR współfinansowanej jedynie w ramach PS WPR.

 

Warunki przedmiotowe:

Pomoc przyznaje się, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR- w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.

 

Warunki przedmiotowe:

1.Pomoc przyznaje się na operacje:

a) jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy na operację w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji;

b) która została wybrana do finansowania ze śrdków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji;

c) której realizacja nastąpi w maksymalnie 2 etapach, w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.

2.W przypadku, gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:

a) na obszarze objetym LSR

b) na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem.

3.W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych

4.Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art.4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjncyh, przydomowych oczyszczalni ścieów, oraz operacje dotyczące swiadczenia usług rolniczych.

 

Dodatkowe warunki przedmiotowe:

 

1.W zakresie poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc wypłaca się, jeżeli:

a) operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej;

b) infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej;

c) koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro.

2.W zakresie ochrona dziedzictwa kulturowego polskiej wsi pomoc na operację, która dotyczy inwestycji w obiekt zabytkowy, przyznaje się, jeżeli wnioskodawca wykaże, iż obiekt jest objęty formą ochrony zabytków (np. jest wpisany do ewidencji zabytków, rejestru zabytków).

3.W zakresie ochrona dziedzictwa przyrodniczego polskiej wsi, pomoc na inwestycje infrastrukturalne przyznaje się, jeżeli wnioskodawca wykaże, iż operacja będzie realizowana na obszarze objętym formą ochrony przyrody lub dotyczy pomnika przyrody.

 

Uwaga:

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, o ile wytyczne szczegółowe nie stanowią inaczej.

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które mają charakter odtworzeniowy z wyłączeniem operacji I.13.1 w ramach operacji dotyczących dziedzictwa kulturowego.

 

Warunki wypłaty pomocy:

  1. Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:
  2. Zrealizował operację zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy
  3. Złożył wniosek o płatnośc wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy
  4. Udokumentował zrealizowanie operacji, w tym w przypadku, gdy pomoc wypłacana jest jako refundacja – poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową i przepsami powszechnie obowiązującymi, w formie rozliczenia bezgotówkowego
  5. Realizuje inwestycje lub operacje zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty
  6. Nie finansował realizowanych inwestycji, operacji lub kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych (jeśli dotyczy)
  7. Prowadził oddzielny system rachunkowości lub korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiazany do prowadzenia ksiąg rachunkowych- prowadził zestawienie faktur lub równoważncyh dokumentów księgowych;
  8. Poniósł koszty kwalifikowalne operacji zgodnie z ustawą PZP, gdy ma to zastosowanie

 

Racjonoalnośc kosztów/inwestycji:

Weryfikacja racjonalności kosztów/inwestycji jest dokonywana poprzez porównanie cen zawartych we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność z cenami określonymi m.in.:

  1. w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
  2. w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;
  3. w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
  4. w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
  5. w innych wnioskach o przyznanie pomocy lub wnioskach o płatność złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.

W przypadku gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowania czy też jej ocena jest utrudniona ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, dokonuje się oceny w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. grupy ekspertów z różnych branż (np. budowlanej, dotyczącej zakupu wyposażenia, sprzętu rolniczego), w składzie umożliwiającym ocenę wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność.

Zaliczki oraz wyprzedzające finansowanie:

Nie jest możliwe łączenie w ramach tej samej operacji instrumentu zaliczki oraz wyprzedzającego finansowania.

Zaliczka

  1. Beneficjentowi może być wypłacana zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez benficjenta zabezpieczenia zaliczki. Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa o przyznaniu pomocy.
  2. Zaliczka jest wypłacana, jeżeli Beneficjent wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.
  3. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez Beneficjenta zabezpieczenia zaliczki. Termin wniesienia zabezpieczenia określa umowa o przyznaniu pomocy.

Wyprzedzające finansowanie

  1. Wysokośc wyprzedzającego finansowania nie może przekraczać 44% kwoty przyznanej pomocy. (nie dotyczy JST)
  2. JST w ramach interwencji I.13.1 będą mogły otrzymać wyprzedzające finansowanie w wysokości różnicy pomiędzy kwotą pomocy a zaokrąglonym w dół do pełnych groszy iloczynem tej kwoty i ilorazu liczby 0,75 w ramach I.13.1
  3. Wyprzedzające finansowanie jest wypłacane, jeżeli beneficjent wnioskował o jego wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.
  4. Wyprzedzające finansowanie jest przekazywane beneficjentowi jednorazowo albo w transzach, w terminie i wysokosci określonych w umowie o przyznaniu pomocy.
  5. Termin oraz kwota wypłaconego wyprzdzającego finansowania będzie zależna od liczby etapów realizacji operacji oraz wysokosci pomocy w ramach poszczególnych etapów.
  6. W przypadku operacji jednoetapowych wypłata będzie mogła nastąpić po zawarciu umowy o przyznaniu pomocy, natomiast jej rozliczenie nastapi wraz z wnioskiem o płatność.
  7. Rozliczenie przekazanego wyprzdzającego finansowania polega na pomniejszeniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty na podstawie wniosku o płatność lub wniosków o płatność o kwotę przekazanego wyprzedzającego finansowania.
  8. Jeżeli kwota przekazanego wyprzedzającego finansowania jest wyższa niż kwota pomocy przysługujaca do wypłaty na podstawie wniosku o płatnośc rozliczenie wyprzedzającego finansowania polega na zwrocie przez beneficjenta nadpłaconego wyprzedzającego finansowania na rachunek nbankowy wskazany przez ARiMR lub SW.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogórze Izerskie i nasze Partnerstwo

rozmaitość doznań, bogactwo krajobrazu, szansa dla przedsiębiorczych. Pogórze Izerskie w rozumieniu geograficznym, to obszar – w pewnym uproszczeniu – zamknięty od zachodu doliną Nysy Łużyckiej, od wschodu – doliną Bobru, od północy – siecią dróg na wysokości Bolesławca, od południa Górami Izerskimi

  • U
  • B
  • |A|
  • Tryb wysokiego kontrastu